Combineren…

Hoi allemaal, daar ben ik weer hoor. Ik ben Richard Dam van Dam Grafische Afwerking en wil even mijn gedachten met jullie delen over het bijna magische woord: “combineren”.

Wat bedoel ik daar nou precies mee? Het is een andere manier van denken wat al aardig toegepast wordt in de grafische industrie. Door o.a. de recessie zijn er veel bedrijven omgevallen en hadden geen bestaansrecht meer.

Is dat een recht zonder plichten? Nee, zeker niet!

Wat veel bedrijven nu hebben gedaan en nog steeds aan het doen zijn is samenwerken, ofwel combineren van sterke kanten. Waardoor de kosten aanzienlijk naar beneden gaan bij het maken van drukwerk en andere grafische uitingen.

Als je een beetje kunt calculeren is het niet zo moeilijk wat er aan de hand is. Als je op een drukvel van 70 x 100 cm. negen A4tjes kunt plaatsen, die allemaal een andere klant hebben. Dus negen klanten op 1 drukvel kan bedienen, dan is dat een vorm van combineren.

Drukkerijen met kleinere formaten drukpersen, kunnen daar niet zoveel mee en zitten te hoog met hun kostprijs per order. Dat hoef ik niet uit te leggen toch? Wat hierin duidelijk naar voren komt is dat combineren een goed initiatief is, waarmee de kosten enorm ‘gedrukt’ kunnen worden.

Dit gebeurt dus al op grote schaal en is ook de redding van die bedrijven. Het omdenken is de krachtbron van dit alles. Ik wil je uitdagen om als werknemer / grafisch specialist, ook te gaan omdenken. Het blijven hangen in een ‘veilige’ langdurige baan bij een werkgever, werkt niet meer. ‘Vroeger-was-alles-beter’ denkers kijken alleen maar achterom en dan loop je de kans dat je met je kop tegen een lantaarnpaal aanloopt.

Zie jouw basis inkomen als een groot drukvel en combineer dat met verschillende klanten waarvoor je kan werken. Combineer zoveel mogelijk en wordt je eigen werkgever. Uiteindelijk ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor je eigen inkomsten.

Dus…

Doe ermee wat je wilt, maar ik ga ondertussen verder met netwerken!

Een heel fijne dag vandaag nog en tot de volgende keer…

Dag!